Одержимий може свідчити у суді

2015

металеві полиці, предмети з колекції музею та роботи художника різних років, рослина


Інсталяція становить собою конструкцію з полиць, подібних до полиць архіву чи музейного фондосховища, на яких розташовані предмети з колекції Національного музею історії України та роботи художника. Частина цих об'єктів відсилають до радянської історії сьогоднішніх конфліктних зон: Криму та Донбасу. Ці речі, заражені колись державною ідеологією, тепер осиротілі, викинуті з ідеологічного наративу. Предмети втратили свої позиції та звичні характеристики «друга» чи «ворога» і почали продукувати сумніви щодо конвенцій історичного опису. Твори мистецтва, розташовані серед речей з музейних фондів, створюють нову логіку історичного оповідання поза контролем будь-якої затвердженої державою політики пам'яті. Рослини як об'єкт догляду свідчать про вибір інституції на користь можливості такого оповідання в музейних стінах. Речі, одержимі духами історії, втрачають від початку задане призначення, стаючи спроможними давати правдиві свідчення. Парезія речей та "Історія-з-якою-ви-не-дійдете-згоди" зустрінуться в музеї, щойно буде поставлена під сумнів його функція обслуговування ідеології.

Список використаних об'єктів:

1. Нікіта Кадан, “Острів”, неон, 2014
2. Композиція “Крим”, подарунок ХХІІ з'їзду КПСС від трудящих Криму
3. Індустріальна модель на дерев’яному подіумі з написом “Урочистому пленуму ЦК КП України від піонерів Сталінської області”, 1958
4. Іван Кавалерідзе, модель пам’ятника Артему у Слов’яногорську, 1925. Модель зроблено у 1977 році. Надано Національним Художнім Музеєм України
5. Г. Хусід, “Агітатор”, 1930ті
6. Нікіта Кадан, “Опенхейм” та “Смітсон”, з серії “Зауваження щодо архівів”, 2014-2015
7. 8-квартирний будинок для гірників, Донецька область, 1948
8. “Модернізм. Аналіз та критика основних напрямків”, іл. 163-167, Москва, “Искусство”, 1973
9. Невідомий художник, “Бюст шахтаря”, 1957
10. Сувенір у формі антарктичної крижини, на якій встановлені металеві серп та молот та лампа шахтаря. Напис: Донецьк, жовтень 1972 р.
11. З‘їзду Компартії України від шахтарів західного Донбасу. Напис “Наш подарунок: 1’2 млн. тон вугілля понад плану за десяту п’ятирічку”
12. Нікіта Кадан, з серії “Зауваження щодо архівів”, 2014-2015
13. Курортне містечко “Донбас” у Криму. Фотографія з архівів ТАСС (Телеграфної агенції Радянського Союзу), 1970ті
14. Модель маяка у Севастополі з написом “ЦК КПСС від моряків Чорноморського флоту та комсомольців міста-героя Севастополя до 40-річчя Комуністичної партії”
15. Композиція “Крим” з написом “Від трудящих Кримської області рідній Україні в день її сорокаріччя”, 1958
16. А. Матвієнко, “На Донбасі”, 1950ті
17. Саморобна піка, що використовувалась під час Горлівского повстання у 1905 р. (надійшла до музею у 1956р.)

фото Костянтина Стрільця

The possessed can witness in court

2015

metal shelves, objects from museum collection and works of Nikita Kadan from different years, plants

The installation is a construction of archival shelves uniting the objects from the National Museum of the History of Ukraine collection with the works of the artist. The pieces from the collection reference the Soviet history of the current conflict zones: Crimea and Donbass regions. These objects, once infested with state ideology, have now escaped from any ideological narration. The objects have lost their fixed positions and conventional characteristics of “friend” or “enemy”, and they start to produce doubts regarding any type of historical narration. Works of art located between the pieces from the Museum work to set up a new logic of historical narration beyond the control of any state-approved politics of memory. Vegetation as an object of care testifies to the institution's choice in favor of the possibility of such a narrative within the museum walls. Material objects, possessed by the spirits of history, escape from their predetermined significance, place and time, giving an unbiased testimony. The parrhesia of things and “history-with-which-you-cannot-come-to-an-agreement” meet in the museum, once it begins to doubt its function in the service of ideology.

List of used objects:

1. Nikita Kadan, ‘An Island’, neon, 2014
2. Composition "Crimea", the gift to ХХІІ congress of Communist party of Soviet Union from the workers of the Crimean region.
3. The industrial model on a wooden pedestal with inscription “To the solemn plenum of Central Committee of the Communist Party of Ukraine from the pioneers of the Stalino region”, 1958
4. Ivan Kavaleridze, model of the monument to Artem in Slavyanogorsk, 1925. Model from 1977. Courtesy National Art Museum of Ukraine.
5. G. Husid, ‘Agitator’, 1930s
6. Nikita Kadan, ‘Oppenheim’ and ‘Smithson’, From the series ‘Observation on archives’, 2014-2015
7. An eight-apartment house for miners, Donetsk region, 1948
8. ‘Modernism. Analyse and critique of the main tendencies’ il. 163-167, Moscow, ‘Iskusstvo’ (‘Art’), 1973. Courtesy artist.
9. Unknown artist, ‘Bust of miner’, 1957
10. Souvenir in a form of Anthracitic icefloe on which a metallic sickle and hammer and a miner's lamp are standing. The inscription below: Donetsk, September, 1972
11. To the congress of Communist party of Ukraine from the miners of western Donbas. The inscription: “Our gift of 1,2 ton of coal over a norm during 10th five-year plan). The beginning of 1980s
12. Nikita Kadan, from the series ‘Observation on archives’, 2014-2015
13. The resord ‘Donbass’ in Crimea, from the archives of TASS (Telegraph agency of the Soviet Union), 1970s
14. Model of the Sevastopol lighthouse with inscription “ To Central Committee of the Communist Party from the seaman of the Black Sea fleet and members of the Comsomol of city-hero Sevastopol for the 40th anniversary of Communist Party
15. Composition "Crimea" with inscription "From the workers of the Crimean region to native Ukraine on the day of its 40th anniversary, 1958
Model of the Sevastopol lighthouse with inscription “ To Central Committee of the CP from the seaman of the Black Sea fleet and members of the Comsomol of city-hero Sevastopol for the 40th anniversary of Communist Party”
16. A. Matvienko. At Donbass. 1950s
17. Homemade pick used during Gorlivka upraising in 1905 (transferred to the museum in 1956)

photo by Kostiantyn Strilets